Då har semestern startat, och det har vi också på vår resa ner till Moseldalen med husbilen.Vi handlade vin etc på Fleggard i Burg innan vi åkte till Heiligenhafen där vi övernattade på ställplatsen.

Lördag 8 juli, Greven (Nordheim/Westfalen), jättefin ställplats

Här finns en välskött och mysig ställplats nere vid floden och nära motorvägen. Man står fint på kortklippt gräs och hit åker vi gärna fler gånger.Riktigt skönt att koppla av i det fina sommarvädret.
Man ser alla möjliga bilar på autobahn

Söndag 9 Juli, Trier. Ankommer till ställplats Treveris

Nu har vi kommit till Trier där vi startar att åka längs Mosel uppåt. Denna ställplats är inte den finaste, men den har ändå allt man behöver och man kan beställa bullar till nästa morgon.Man står på plattor. Det var varmt och skönt, ja nästan för varmtEmma njuter av att resa med oss, hon säger ingenting utan tittar ut när vi kör sedan lägger hon sig i soffan och sover en stund. Enda gången man hör henne är när hon är hungrig, hon har inbyggd matklocka och då börjar hon ”prata” med oss och säger att nu är det tid för min mat Matte!

Måndag 10 juli, Nu har vi kommit till Miniheim (Piesport)

Här var också en mysig ställplats ända nere vid Mosel floden. Vi skulle åkt till Kesten direkt, men vägen var spärrad så man kom inte dit på vanliga vägen och precis innan avspärrningen hittade vi denna ställplats. Vi stannade en natt här.Nu har Emma kommit på hur hon skall hoppa upp i våra sängar i husbilen, men hon gör inte det förrän på morgonen när Husse gett tillåtelse. Sedan ligger hon blickstilla och myser och kelar.

Tisdag 11 juli, Kesten, fin ställplats och nära till byn och gott vin…

Denna ställplats ligger också fint nere vid floden. Tyvärr är det visst sista säsongen som den finns, men man kan ju hoppas att någon annan tar över och sköter den. Det är nära till byn och vi har hittat ett ställe som vi handlar vin vart år.De till och med levererar vinet till husbilen 🙂 Fin service!Nu har det det börjat regna…
Och så åker vi vidare…
Onsdag 12 juli, Bernkastel Keus, Graach

En av de finaste ställplatserna direkt nere vid floden med utsikt över pråmarna och turistbåtarna.På alla ställena kommer det en bagarbil med nybakt bröd och kakor. Jättegott!Vi träffade på en sorts anka eller gås som spankulerade runt och åt gräs, helt orädd. Emma tyckte det var jättekul….Första dagen regnade det, men sedan kom sommarvärmen tillbaka.På kvällen var himlen så här vacker… Denna ställplatsen var helt full på fredagen, men det är inte konstigt. Den är stor, välskött och ligger nära byn Kesten och bara en bit bort från den större stan Bernkastel Keus, hit gick vi en dag med Emma. Längs hela Mosel finns cykel och promenadvägar och det är massvis med cyklister här. Vi stannade i 3 dagar och en dag beställde vi schnitzel med pommes och gräddsås, supergott. Till detta fick vi en skål underbar mixed sallad. Husse fyllde år och så klart skulle vi äta gott då.Emma slappnar av på sin filt…

Lördag 15 juli, Enkirch, Sommar och sol…

En söt liten by (stad) som hade en fin ställplats på gräs. 200 meter från staden och nära till vattnet. Ström fanns men inte så många uttag men det var jättelångt till att slänga sopor.Söndag 16 juli, Hemer

Emma sover när vi åker…
Hemer är en liten stad med en liten ställplats mitt i stan. Det regnade så vi satt mest och tittade på tv.

Måndag 17 juli, Hodenhagen, fin liten ställplats vid en liten sjö

Denna ställplatsen var vi på förra året också. Den ligger i en liten by och har ca 10 platser med ström för husbilar. Det ligger en liten sjö där som många badar i, dock tycker jag vattnet såg lite tråkigt ut med alger.Det fanns träningsredskap också om man ville träna lite….Det var åter varmt och skönt och vi grillade ute så klart
Det nya stekbordet är toppen, det var ett perfekt köp!!
Tisdag 18 juli, Heiligenhafen

Sista dagen av resan stannade vi återigen på ställplatsen i Heiligenhafen.Vi såg många olika fordon som man kunde hyra. Detta är en trampcykel/bil.
Det är härlig utsikt på kvällen när ljusen tänds i hamnen och på strandvägen.

Onsdag 19 juli, Kommer vi hem igen 🙂

Då har denna resan tagit slut och vi ger oss hemåt igen via Puttgarden / Rödby och Öresundsbron. Trött Emma, men det märks att hon tycker om att åka med oss i husbilen. Vi är hos henne hela tiden, mycket kel och godis och massor av nya saker att upptäcka.
Under dessa dagarna hade vår yngste son passat huset, vattnat blommor och gett fiskarna mat så allt var i fin ordning när vi kom hem 🙂